جستجو

فرق میان وعده و قرار داد

کتگوری: استادان

فرق میان وعده و قرار داد

محقق: دکتور رفیع الله عطاء احمد صمدی

ژورنال: مجله علمی سلام

شماره: شماره 11 سال 1401

تاریخ: 10-09-2024

چکیده

چنانکه میدانیم الفاظ چون وعده و قرارداد اکثرا بشکل مترادف ذکر میگردد و اکثرا چنان فکر میشود که وعده با قرارداد یکسان بوده باشد و همچنان فرق کردن این دو مفهوم متذکره هم بشکل عادی وبرای افراد غیر مسلکی کار دشوار و مشکل رونمایی می نماید، اما ما برای تفکیک این دو مفهوم  از لحاظ حقوقی و مسلکی محکوم به فرق آن هستیم، که در این تحقیق بیشتر تلاش صورت گرفته است، تا این دو پدیده از دیدگاه شریعت اسلامی و حقوقی فرق هایکه وجود دارد، که آن از چند حیث است که، از لحاظ میعاد، الزامیت، مقدمه برای دیگری، طرفها. .. میباشد موشگافی و بررسی شود، بناء در لابلای این تحقیق به شکل حتی المقدور مورد بررسی قرار بگیرد.

اهمیت این تحقیق در این است که تاحال به گمان اغلب در این مورد کدام اثر وجود ندارد و بزبان عربی هم مطالب بشکل پراگنده و موجز وجود دارد و تاحال کدام تحقیقی خاصی در این رابطه صورت نگرفت است و دیگر اینکه این مفاهیم از امور یومیه است و موضوع مورد ضرورت مردم است.

هدف ما از این تحقیق بررسی وجوه افتراق میان وعده و قرارداد است، و دیگر اینکه بدانیم  وعده و قرارداد  چه مفاهیم را ارایه میدهد.

در این تحقیق از روش های معمول خاصتا کتابخانه ای کار گرفته شده است و در ادامه نتیجه گیری و مناقشه هم صورت گرفته، که برای مطالعه کننده درک خوب از مطلب را ارایه خواهد داد.

مشاهده
    کلمات کلیدی:
  • قرارداد، وعده، معاملات، ابراء و عقود